موفقیت یا شکست یک وب سایت، به قابلیت استفاده و کاربرد آن بستگی دارد و نه به طراحی بصری آن. زیرا بازدیدکننده صفحه، تنها شخصی است که با کلیک کردن دکمه موس، تمام تصمیمات را میگیرد. به همین دلیل، طراحی محور به عنوان یک رویکرد استاندارد برای طراحی وب سایت موفق و سودآور شناخته شده است. در نهایت، اگر کاربران نتوانند از یک ویژگی استفاده کنند، بهتر است آن ویژگی وجود نداشته باشد. بنابراین، آشنایی با اصول طراحی سایت، برای طراحان وب سایت بسیار حائز اهمیت است.
اصول طراحی یک وب سایت خوب و دستورالعملهای طراحی وب سایت موثر
برای استفاده صحیح از اصول، ابتدا باید بدانیم که کاربران چگونه با وب سایتها تعامل دارند، چگونه فکر میکنند و الگوهای اساسی رفتار کاربران چیست.
کاربران چگونه فکر می کنند؟
به طور کلی، عادات کاربران در وب با عادات مشتریان در فروشگاه تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه میکنند، بخشی از متن را اسکن میکنند و روی اولین پیوندی که مورد علاقهشان است یا به طور مبهمی شبیه چیزی است که به دنبال آن هستند، کلیک میکنند. در واقع، بخشهای بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی به آنها نگاه نمیکنند. اکثر کاربران به دنبال چیزی جالب (یا مفید) و قابل کلیک هستند. به محض پیدا شدن برخی از نامزدهای امیدوارکننده، کاربران کلیک میکنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکرد، دکمه بازگشت کلیک میشود و روند جستجو ادامه مییابد.
کاربران به کیفیت و اعتبار سایتها بسیار اهمیت میدهند. اگر یک صفحه محتوای باکیفیت را به کاربران ارائه دهد، آنها حاضرند با تبلیغات و طراحی نامناسب سایت، محتوا را مطالعه کنند. به همین دلیل، وبسایتهایی که محتوای باکیفیت دارند، در طول سالها ترافیک بالایی را به دست میآورند، حتی اگر طراحی آنها خیلی خوب نباشد. در نتیجه، محتوا مهمتر از طراحی سایت است و باید از آن پشتیبانی کرد.
کاربران وب سایت ها معمولاً متن ها را نمی خوانند، بلکه آن ها را اسکن می کنند. بنابراین، باید توجه داشت که نواحی “گرم” در وسط جملات، به طور ناگهانی ظاهر می شوند. این مسئله برای فرآیند اسکن معمولی مهم است.
کاربران وب بسیار بیحوصله هستند و به رضایت فوری نیاز دارند. این اصول طراحی سایت بسیار ساده است: اگر یک وب سایت نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند، طراح در انجام کار خود شکست خورده و شرکت ضرر میکند. هر چه بار شناختی بیشتر و ناوبری کمتر بصری باشد، کاربران تمایل بیشتری به ترک وب سایت و جستجوی جایگزین دارند.
1. کاربران را مجبور به فکر کردن نکنید
طبق قانون اول اصول طراحی سایت قابلیت استفاده کروگ، صفحه وب باید واضح و قابل فهم باشد. هنگامی که شما یک سایت ایجاد میکنید، وظیفه شما این است که از علامت های سوال خلاص شوید و تصمیماتی که کاربران باید آگاهانه اتخاذ کنند و مزایا، معایب و جایگزین ها را در نظر بگیرند، را به آنها ارائه دهید.
اگر ناوبری و معماری سایت شهودی نباشد، تعداد علامتهای سوال در سایت افزایش مییابد و کاربران سختی در درک نحوه عملکرد سیستم و رسیدن از نقطه A به نقطه B خواهند داشت. ساختار واضح و سرنخهای بصری متوسط، به راحتی قابل تشخیص هستند. پیوندها میتوانند به کاربران کمک کنند تا به راحتی مسیر خود را به سمت هدف خود پیدا کنند.
یک مثال را بررسی کنیم. وبسایت Beyondis.co.uk ادعا میکند که “فراتر از کانالها، فراتر از محصولات، فراتر از توزیع” است. این عبارات چه معنایی دارند؟ به دلیل اینکه کاربران به دنبال الگوی “F” در کاوش وبسایتها هستند، این سه عبارت اولین عناصری هستند که کاربران پس از بارگیری وبسایت در صفحه مشاهده خواهند کرد.
اگرچه اصول طراحی سایت ساده و شهودی دارد، اما برای درک صفحه، کاربر نیاز به جستجوی پاسخ دارد. علامت سوال غیر ضروری است و طراح باید تعداد آنها را به حداقل برساند. توضیح تصویری در سمت راست قرار میگیرد و تبادل هر دو بلوک، قابلیت استفاده را افزایش میدهد. به همین دلیل، در اصول طراحی سایت، توجه به جزئیات و بهینهسازی تجربه کاربری بسیار مهم است.
ExpressionEngine از ساختار مشابه Beyondis استفاده میکند، اما از علامت سوال غیرضروری خودداری میکند. همچنین، این شعار کاربردی است زیرا به کاربران گزینههایی برای تست سرویس و دانلود نسخه رایگان ارائه میدهد.
با کاهش بار شناختی، درک ایده پشت سیستم را برای بازدیدکنندگان آسانتر میکنید. پس از دستیابی به این هدف، میتوانید به طور مفید دلیل استفاده از سیستم و نحوه بهرهبرداری کاربران از آن را توضیح دهید. اگر کاربران نتوانند راه خود را در وبسایت شما پیدا کنند، از آن استفاده نخواهند کرد.
2. صبر کاربران را هدر ندهید
در هر پروژهای که میخواهید خدمات یا ابزاری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید، سعی کنید نیازهای کاربر خود را حداقل نگه دارید. با رعایت اصول طراحی سایت، هر چه اقدامات کمتری از سوی کاربران برای آزمایش یک سرویس مورد نیاز باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکننده تصادفی آن را امتحان کند. بازدیدکنندگانی که برای اولین بار میآیند، مایلند با این سرویس بازی کنند و فرمهای طولانی وب را برای حسابی که ممکن است در آینده هرگز استفاده نکنند، پر نکنند. به کاربران اجازه دهید سایت را کاوش کنند و خدمات شما را بدون اجبار به اشتراک گذاری دادههای خصوصی کشف کنند. معقول نیست که کاربران را مجبور کنیم برای آزمایش این ویژگی، یک آدرس ایمیل وارد کنند.
همانطور که رایان سینگر – توسعهدهنده تیم 37 سیگنالها – بیان میکند، کاربران احتمالاً مشتاق خواهند بود که یک آدرس ایمیل در صورتی که پس از مشاهده عملکرد این ویژگی از آنها خواسته شود، ارائه دهند، بنابراین آنها تا حدودی تصور میکردند که چه چیزی میخواهند در عوض دریافت کنند.
این متن به زودی بروزرسانی میشود.